Årets Känga 2018 till Irene Svenonius

Årets KÄNGA tilldelas Stockholms läns finanslandstingsråd Irene Svenonius (m), som bidragit till ett av de värsta skatteslöserierna i modern tid.

LO-distriktets ordförande Marie Jokio delar ut årets Känga till Irene Svenonius
LO-distriktets ordförande Marie Jokio delar ut årets Känga till Irene Svenonius Gunilla Björnberg

LO-distriktet i Stockholms län delade på sitt årsmöte den 26 april 2018 ut Årets Känga med följande motivering:

När Irene Svenonius tillträdde sin nya post som finanslandstingsråd i Stockholms län för drygt ett är sedan vara ambitionerna minst sagt höga. Landstinget skulle bli Sveriges bästa upphandlare, Sveriges bästa arbetsgivare, skattepengarna skulle användas sparsamt och gå till satsningar på vården.

Och mycket har satsat på tjänster inom vården under hennes år vid makten, det vill säga på konsulttjänster. Konsulterna på Karolinska kostade landstinget i snitt 700.000 kronor i månaden. Samtidigt har Svenonius hållit hårt i skattemedlen när pengar till akutsjukhusen skulle delas ut, eller när vårdpersonalen på flera sjukhus fick betala sin egen julmiddag.

Som högst ansvarig för sjukvården i Stockholm bär hon även ansvar för vad som kan vara ett av de värsta skatteslöserierna i modern tid. Bygget av Nya Karolinska Solna som kommer att kosta skattebetalarna cirka 61 miljarder fram till 2040. Man behöver ju inte vara ekonom för att inse att sjukhusbygget i Solna har blivit för dyrt.

Det toppmoderna och rekorddyra sjukhuset NKS har dessutom präglats av stora problem med tekniskt haveri, lokaler som inte är byggda för behoven hos de svårt sjuka barnen som vårdas där och en tilltagande personalflykt.

Och som om inte detta vore nog har Irene Svenonius även funnits jävig då hon nekat en granskning av sin man som är upphandlingschef på sjukhuset. En spännande vårdskandal som även inkluderar lite jäv och vänskapskorruption.

LO-distriktet i Stockholms län vill med anledning av detta utdela ÅRETS KÄNGA till Irene Svenonius!

För ytterligare upplysningar:

Marie Jokio, ordförande LO-distriktet i Stockholms län
tel 072-240 57 80

Carina Paulsson, försteombudsman LO-distriktet i Stockholms län

LO-DISTRIKTET I STOCKHOLMS LÄN

*Kängan är en utmärkelse som delas ut av LO-distriktet i Stockholms läns årsmöte för att uppmärksamma en offentlig person, organisation, myndighet eller företag som genom bristande handling eller beslut under året påverkat LO-medlemmarna i vår region på ett negativt sätt.