Facket på sommarjobbet 2017

Ung i facket Årets kampanj - Facket på sommarjobbet – är just nu i full gång runt om i Stockholms län. Unga fackliga företrädare från våra förbundsavdelningar söker upp sommarjobbare och andra unga som är nya på jobbet för att informera om rättigheter och skyldigheter på arbetsmarknaden.

Några av årets fackliga företrädare på väg ut till Stockholms sommarjobbare.

Under veckorna 26-30 kommer vi att finnas ute runt om i hela länet för att informera, prata med unga och svara på frågor om alltifrån vad kollektivavtal innebär, rätten till shysta villkor och lön till hur man är försäkrad och vikten av att organisera sig.

För många sommarjobbare kommer vårt uppsökeri bli det första mötet med facket. Att våra insatser behövs kan vi slå fast då det varje år dyker upp nya fall som visar på direkt olagliga arbetsvillkor, brott mot kollektivavtal eller att arbetsmiljön är farlig. Vi från facket ska uppmärksamma de arbetsgivare som inte följer de lagar och regler som finns och se till att ungdomar anställs med kollektivavtalsenliga villkor.

Till hjälp i kampanjen har vi Fackets hjälptelefon – 020-56 00 56- dit ungdomar och deras föräldrar antingen kan ringa för att få svar på sina frågor eller för att få hjälp. Till hjälptelefonen ringer ni gratis och den är bemannad vardagar mellan kl 9-18.

För ytterligare information kontakta kampanjledare Petrus Eriksson, LO-distriktet i Stockholms län på telefon 073-086 35 76, e-post: petrus.eriksson@lo.se