Val 2018

I september 2018 beslutar väljarna i Sverige vilken politik de vill se i kommuner, landsting och riksdag. Knappt ett år senare, i juni 2019, hålls val till EU-parlamentet. Det är viktiga val för LO-förbundens medlemmar. Fackföreningsrörelsen kommer att arbeta hårt för att vi ska få en politik som håller ihop Sverige och inte ställer löntagare mot varandra.

Bilden av utvecklingen i Sverige är splittrad. Å ena sidan blir villkoren i arbetslivet för LO-kollektivet allt hårdare, och den gemensamma välfärden går på knäna för att möta medborgarnas behov. Å andra sidan har Sverige aldrig varit så rikt. Klyftorna har vuxit under många år. De rika blir rikare och de fattiga blir fattigare. Vi kan inte acceptera den utvecklingen och kommer att ta striden för bättre arbetsvillkor och ökad jämlikhet under de kommande valrörelserna.

Samtidigt sänker sig ett annat mörker över Europa. Fascismen har inte varit så stark på vår kontinent sedan andra världskriget tog slut. Även Sverige är drabbat, där ett parti med rötterna i den nazistiska rörelsen numera är det tredje största partiet i riksdagen. Det är ingen överdrift att denna utveckling är ett hot mot den svenska demokratin och det öppna samhället. Fackföreningsrörelsens är en svuren motståndare till extremhögern, och vi kommer att göra allt som står i vår makt de kommande åren för att fascismen inte ska gå framåt ytterligare i vårt land.

Under de kommande åren kommer fackföreningarna i Stockholmsregionen att prata med väldigt många medlemmar om valen. Vi behöver vara många som deltar i det arbetet. Kom med du också! Hör av dig till din fackförening så blir vi fler som tar ansvar för utvecklingen i vårt land.

Under den här rubriken kommer du att hitta aktuell information om valrörelsen i Stockholms län 2018.