Första maj 2018

Den första maj 2018 demonstrerar vi under parollen ”Tillsammans för trygghet”. Årets arrangemang i Stockholm kommer att präglas av vilja och kamp blandat med traditioner och nya inslag. Och självklart står en socialdemokratisk valseger i höstens val högt på agendan.

Humlegården och Norra Bantorget

Huvudtalare vid Norra Bantorget är Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven. Talar gör även Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård.

Samling sker vid Humlegården kl 13.00. Där bjuder vi trevlig samvaro, verkstad där du kan göra ditt eget plakat och ansiktsmålning för de minsta. Demonstrationståget avgår kl 14.00 till Norra Bantorget där evenemanget hålls på Norra Latins skolgård.

Scenprogrammet på Norra Bantorget inleds ca kl 13.30 med musik från dagens artist – Love Antell, intervjuer, hälsningar och direktnedslag från Humlegården och demonstrationsvägen på storbildsskärm. Konferencier är Nina Wadensjö med Anders Bergérus vid sin sida. På skolgården finns även Unga Örnar med roliga aktiviteter för barnen, fackföreningarna i Stockholms län och ett café med smått o gott att äta och dricka på plats.

Hyllningar vid La Mano-monumentet

Till minne av de frivilliga som kämpade mot fascismen under Spanska inbördeskriget samlas en rad organisationser* traditionsenligt vid La Mano-monumentet på Katarinavägen, Södermalm i Stockholm den 1 maj mellan kl 9.30 - 10.30.

På uppdrag av Spanienfrivilligas förening samordnar LO-distriktet i Stockholms län manifestationen för att minnas och hylla de ca 500 frivilliga svenskar som mellan åren 1936-38 kämpade för Spaniens demokrati. Ca var tredje stupade och de överlevande som okm hem fick staden att upplåta platsen på Södermalm där deras minne bevaras under det fyra meter höga monumentet som fått La Mano (HandeN). Platen är inte vald av slump. Många av de Spanienfrivilliga kom från just Södermalm.

*/ LO-distriktet i Stockholms län, Socialdemokraterna i Stockholm, SSU, Vänsterpartiet, Ung Vänster, SKP, Stockholms LS.