Teres Lindberg, medlem i Seko och riksdagsledamot (s):
Ett val mellan pest eller döden...

Så kan man beskriva regeringsbildningen i Sverige. Döden är definitiv medan en tredjedel av jordens befolkning överlevde pesten.   Tycka vad man vill om Januariavtalet men i varje annat utfall av regeringsbildning hade det blivit mindre av socialdemokratisk politik, mindre av löntagarvänlig politik och mindre utjämning av skillnader i vården, i skolan och i omsorgen. Det finns idag en tydlig majoritet bland de borgerliga partierna och sverigedemokraterna som vill slakta arbetsrätten. Med Stefan Löfven som statsminister kommer dom inte att få chansen, eftersom förslagen inte kommer att presenteras.

Arbetarrörelsen står inför tuffa år där den facklig/politiska samverkan kommer att ställas för hård prövning. I riksdagsvalet hösten 2018 fick (S) drygt 28 %, vilket är nästan 3% mindre än föregående val. I Stockholms läns två valkretsar backade vi med 1 % i den ena till 23% och gick fram med drygt 2% i den andra till 23,7%. I ett nationellt perspektiv gjorde vi en supervalrörelse i vårt län. Mycket tack vare fackföreningarna!

Tyvärr räcker det inte. 28% på riks och 23% i Stockholms län är för lite för att vi själva ska kunna driva reformer för ökad jämlikhet som kommer alla till del och samtidigt skapar fler jobb.

Vi har drygt tre år på oss att fokusera på det som är viktigt. Det kommer inte att vara enkelt. Från tid till annan kommer vi till och med vara fly förbannade; men väljarstödet var för lågt för att kunna åstadkomma bättre. För få av LO-medlemmarna och väljarna har insett konsekvenserna av valresultatet och vad som står på spel.

Vårt land står inför ett vägval! Ska vi fortsätta enligt den svenska modellen, med starka parter på arbetsmarknaden, med en ekonomisk politik som jämnar ut klyftor och en välfärd som kommer alla till del, eller ska vi låta marknaden styra och låta var och en vara sin egen lyckas smed? Det senare kommer garanterat inte att gynna vare sig svensk fackföreningsrörelse eller LO-medlemmarna, tvärt om kommer det att utarma.

Samtidigt behöver vi bli fler som för LO-medlemmarnas talan i de beslutande församlingarna. Det är under all kritik att vi är så få som har en bakgrund i fackföreningsrörelse. Bland de 18 S-riksdagsledamöterna från stockholmsregionen är vi bara fyra som har en koppling till ett LO-förbund.

Vi har hårt arbete framför oss och jag är övertygat att vi kan klara av utmaningarna tillsammans. Genom att prioritera facklig/politisk samverkan, genom att utbilda och bilda medlemmar för att ta samtalen på arbetsplatserna och för att ta sig an politiska uppdrag.

Vi måste orka prata om vägvalet i varje möte med medlemmarna, i varje utbildning, i varje sammankomst. Jag vet att ni klarar göra jobbet själva men det är inte heller fel att hjälpas åt. Låt oss visa att facklig/politisk samverkan fungerar och spelar roll. Låt oss vara varandras inspiratörer.

Jag och mina s-kollegor står till ert förfogande när helst ni vill. Inget möte är för stort eller för litet. Det viktiga är att vi får igång samtalen nu. Valrörelsen inför 2022 har redan börjat. För det handlar om pest eller döden och om hur den svenska modellen och svensk arbetarrörelse ska kunna komma stärkta ur detta. Tillsammans måste vi se till att arbetarrörelsen är de som överlevde pesten.

Teres Lindberg
SEKO medlem och Riksdagsledamot