Ung i facket

Sällan har ungdomar och unga vuxna varit så utsatta på arbetsmarknaden som de är idag. Med hög ungdomsarbetslöshet och en arbetssituation där otrygga anställningar är regel snarare än undantag har facket en stor funktion att fylla.

Lars Forsstedt

Vår uppgift är att se till att unga männskor omfattas av de lagar och regler som gäller samt ge kunskap om hur viktigt det är att vara medlem i facket. Som medlem i facket får du en trygghet. Du har någon som står vid din sida om du får problem på arbetsplatsen. Är du medlem kan du få experthjälp inom många olika områden, allt ifrån att få ut rätt lön och rena säkerhetsfrågor till juridiska frågor. Facket hjälper dig i de här situationerna. Som medlem har du en stark organisation i ryggen.

Vill du lära dig mer om facket?
Då har vi utbildningar för dig under 30 år som du hittar här: Ung utbildningar.

Vill du bli medlem?
Medlem i facket kan alla som jobbar bli. Men flera fackförbund erbjuder även ett  elevmedlemskap för dem som studerar praktiska program på gymnasiet och ännu inte kommit ut i arbetslivet.

När du ska bli medlem är det viktigt att du väljer att vara med i rätt fackförbund. Det finns flera olika fackförbund som organiserar olika branscher och yrkesgrupper. Det är t ex olika fackförbund som organiserar de som jobbar i butik och de som bygger hus.

Vet du inte vilket fackförbund du ska tillhöra kan du antingen ringa till oss på Fackets Hjälptelefon 020-56 00 56 eller skicka en intresseanmälan om fackligt medlemsskap via www.gåmedifacket.se.

Vill du som ung läsa och lära ännu mer om facket och medlemsskapet tipsar vi om följande länk: http://ung.lo.se/

LO-distriktet har för sitt arbete tillsatt en Regional ungdomskommitté som driver frågorna.