LO söker ombudsman till LO-distriktet i Stockholms län

Vi söker dig som vill arbeta som distriktsombudsman och som vill medverka i utvecklingen av det tvärfackliga arbetet i Stockholms län.

Den regionala förbundsgemensamma verksamheten runt om i landet samordnas av tio LOdistrikt med kärnuppdraget att fackligt och fackligt-politiskt organisera, utbilda och opinionsbilda. LO-distrikten har till uppgift att bland annat samla förbundens regionala organisationer till gemensamma aktiviteter inom verksamhetsområdena arbetsmarknad, facklig utbildning, facklig-politisk, opinionsbildning och påverkan, skolinformation samt ung-verksamhet.

Du är anställd av LO och tillhör enheten för distriktsverksamhet som samordnar den regionala organisationen, men du är placerad på LO-distriktets regionala kontor i Stockholm. Uppdragsgivare är såväl LO som förbundens regionala organisationer, utifrån beslut fattade av LO-kongressen, distriktets representantskap samt av LOs och LOdistriktets styrelse.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Organisera och utveckla tvärfackligt arbete tillsammans med medlemsorganisationerna i LOdistriktet
  • Medverka i utvecklingen av lokalt tvärfackligt arbete med LO-facken i kommunerna
  • Tillsammans med arbetslaget arbeta med LO-distriktets huvudsakliga uppdrag som är, facklig politisk verksamhet, långsiktigt arbete för högre facklig organisationsgrad, tvärfacklig organisering av studier, ungdoms och skolinformationsverksamhet, arbetsmarknads och näringspolitiska frågor, samt utveckling av opinionsbildning och kontakter med media
  • Medverka i kurser och konferenser
  • Medverka i fackligt-politiskt arbete.

Erfarenheter
Du har erfarenhet som ombudsman. Erfarenhet från fackligt arbete på regional och central nivå är meriterande, liksom erfarenhet av facklig-politiskt arbete.

Personliga egenskaper
Som person är du kreativ, utåtriktad, har god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta i grupp. Du har goda ledaregenskaper och är tydlig i din kommunikation. Du är strukturerad och har lätt för att prioritera åt både dig själv och åt andra.

Tjänsten kräver B-körkort.

Kvalifikationer och krav
Du har mycket goda kunskaper om arbetarrörelsen och i första hand fackföreningsrörelsen, dess organisation, arbetssätt och beslutsordning. Du delar givetvis arbetarrörelsens värderingar och har bred facklig och politisk skolning.

Frågor om tjänsten
För frågor om tjänsten svarar Dan Mattsson, LO, enhetschef för distriktsverksamheten, dan.mattsson@lo.se, 08-796 26 28 eller Carina Paulsson, distriktschef på LO-distriktet Stockholms län, carina.paulsson@lo.se, 08-789 49 30.

Facklig kontaktperson för Distriktsombudsmannaklubben är Anna Palmér, anna.palmer@lo.se.

Välkommen med din ansökan senast den 7 september 2020 till jennie.bjorsson@lo.se.

Tillträde sker efter överenskommelse.

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information finns att läsa på https://www.lo.se/start/om_oss/los_hantering_av_personuppgifter

Jakob Stone