LO söker två ombudsmän till LO-distriktet i Stockholms län

Är du driven och vill vara med och påverka vardagen för förbundens medlemmar? Vill du vara en del av det tvärfackliga arbetet och arbeta med ett bra gäng på LO-distriktet? Passa på och sök!

Vi söker dig som vill arbeta som distriktsombudsman och som vill medverka i utvecklingen av det tvärfackliga arbetet i Stockholms län.

Den regionala förbundsgemensamma verksamheten runt om i landet samordnas av tio LO-distrikt med kärnuppdraget att fackligt och fackligt-politiskt organisera, utbilda och opinionsbilda. LO-distrikten har till uppgift att bland annat samla förbundens regionala organisationer till gemensamma aktiviteter inom verksamhetsområdena arbetsmarknad, facklig utbildning, facklig-politisk, opinionsbildning och påverkan, skolinformation samt ung-verksamhet.

Du är anställd av LO och tillhör Enheten för distriktsverksamhet som samordnar den regionala organisationen och du är placerad på LO-distriktets regionala kontor i Stockholm.

Uppdragsgivare är såväl LO som förbundens regionala organisationer, utifrån beslut fattade av LO-kongressen, distriktets representantskap samt av LOs och LO-distriktets styrelse.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Organisera och utveckla tvärfackligt arbete tillsammans med medlemsorganisationerna i LO-distriktet.
  • Medverka i utvecklingen av lokalt tvärfackligt arbete med LO-facken i kommunerna.
  • Tillsammans med arbetslaget arbeta med LO-distriktets huvudsakliga uppdrag som är facklig politisk verksamhet, långsiktigt arbete för högre facklig organisationsgrad, tvärfacklig organisering av studier, ungdoms och skolinformationsverksamhet, arbetsmarknads och näringspolitiska frågor, samt utveckling av opinionsbildning och kontakter med media.
  • Medverka i kurser och konferenser.
  • Medverka i fackligt-politiskt arbete.

Erfarenheter

Du har erfarenhet som ombudsman. Erfarenhet från fackligt arbete på regional och central nivå är meriterande, liksom erfarenhet av facklig-politiskt arbete.

Personliga egenskaper

Som person är du kreativ, utåtriktad, har god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta i grupp. Du har goda ledaregenskaper och är tydlig i din kommunikation. Du är strukturerad och har lätt för att prioritera åt både dig själv och åt andra.

Kvalifikationer och krav

Du har mycket goda kunskaper om arbetarrörelsen och i första hand fackföreningsrörelsen, dess organisation, arbetssätt och beslutsordning. Du delar givetvis arbetarrörelsens värderingar och har bred facklig och politisk skolning.

Tjänsten kräver B-körkort.

Frågor om tjänsten

För frågor om tjänsten svarar Maria Östberg, tf. enhetschef för Enheten för distriktsverksamhet, maria.ostberg@lo.se eller distriktschef Carina Paulsson, carina.paulsson@lo.se. Facklig kontaktperson för Distriktsombudsmannaklubben är Robert Roosrobert.roos@lo.se

Båda tjänsterna avser tillsvidareanställning.

Välkommen med din ansökan till ansokan@lo.se senast den 12 april 2024.

LO eftersträvar en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information finns att läsa här.

David Risberg