LO-distriktet i Stockholm

Teres Lindberg, medlem i Seko och riksdagsledamot (s):
Ett val mellan pest eller döden...

Så kan man beskriva regeringsbildningen i Sverige. Döden är definitiv medan en tredjedel av jordens befolkning överlevde pesten.   Tycka vad man vill om Januariavtalet men i varje annat utfall av regeringsbildning hade det blivit mindre av socialdemokratisk politik, mindre av löntagarvänlig politik och mindre utjämning av skillnader i vården, i skolan och i omsorgen. Det finns idag en tydlig majoritet bland de borgerliga partierna och sverigedemokraterna som vill slakta arbetsrätten. Med Stefan Löfven som statsminister kommer dom inte att få chansen, eftersom förslagen inte kommer att presenteras.

Tack kollektivavtalet!

Fackföreningarna i Stockholms län vill uppmärksamma kollektivavtalet och visa på fördelar med att jobba på en arbetsplats där man omfattas av ett kollektivavtal. Fördelar som inte bara gäller på jobbet under arbetstid, utan som även är kopplade till fritiden.

David Johansson - Ny assistent hos oss på LO-distriktet

David Johansson vikarierar som assistent fram t o m den 28 februari 2020. Han ska huvudsakligen jobba med facklig utbildning, facket försäkrar och Ung-verksamheten hos oss på LO-distriktet.

Workers Memorial Day
Inbjudan till seminarium den 26 april

Den 28 april är den dag då internationella fackföreningsrörelsen minns de som förolyckats på sitt arbete. Det är även den dag då ILO har en världsdag för förebyggande arbetsmiljöarbete. LO-distriktets arbetsmiljökommitté väljer att hedra alla som omkommit på sina arbeten med ett seminarium fredagen den 26 april.

Stora skillnader i faktisk månadslön i Stockholms län – arbetarkvinnor tjänar minst

En arbetarkvinna i Stockholms län tjänar 26.199 kronor mindre i månaden jämfört med en man i ett tjänstemannayrke. Det visar den sjätte upplagan av LOs rapport Sveriges jämställdhetsbarometer. Nu vill LO se fler reformer för ökad ekonomisk jämställdhet.