Årets Känga till Irene Svenonius – för andra gången

Denna gång får finansregionrådet, Irene Svenonius kängan för att regionen under pandemin gjort ett överskott på 5,8 miljarder. Distriktet menar att en del av pengarna borde satsats på personalen och för att beta av vårdskulden.

Mirja Räihä, LO-distriktets ordförande med kängan

LO-distriktet i Stockholms län delar återigen ut Årets Känga till Irene Svenonius. Denna gång får hon utmärkelsen för att hon i sin roll som finansregionråd i Stockholms län sett till att regionen mitt under en brinnande pandemi gör ett positivt resultat på 5,8 miljarder. Det är långt över det politiska målet om årliga överskott, och en häpnadsväckande politik i region som drabbats hårt av pandemin och där 10 000 människor väntar på operation och drygt 2 000 uppges ha oupptäckt cancer.

Överskottet hade med råge räckt till att spara pengar för framtiden och samtidigt göra punktinsatser för att beta av vårdskulden. Regionen hade kunnat sätta in bussar för cancerscreening eller ge tillfälligt utökade uppdrag till vårdgivarna för att beta av uppskjuten vård. Eller varför inte bygga upp beredskapslagren, något som Svenonius flera år för sent nu faktiskt talar sig varm för.

Det är ju människor som arbetar med att ge vård också. Många av dem är våra medlemmar. Alla de människor i länet som i över ett år slitit för att bekämpa pandemin behöver mer än beröm för sina insatser. Att behålla personalen är en förutsättning för att kunna beta av vårdskulden.

LO-distriktet menar att medarbetarna i vården behöver fler kollegor och att insatserna borde märkas i lönekuvertet även efter att pandemin är över. Men det behövs också kraftfulla insatser för att förbättra arbetsmiljön. Perioder av hög stress leder ofta till ohälsa och långvariga sjukskrivningar. Det kan regionen undvika genom rejäla satsningar på förebyggande arbetsmiljöarbete.
I stället lägger det politiska styret orimligt mycket pengar på hög. För Irene Svenonius handlar det kanske om att vilja betala tillbaka.

2018 fick hon Årets Känga för att hon bidragit till ett av de värsta skatteslöserierna i modern tid. Konsulterna på Karolinska kalasade på våra skattepengar och resultatet blev ett historiskt dyrt sjukhus. Men precis som nu satsades inget extra på att förstärka vården eller förbättra för dem som jobbar inom den.

För ytterligare upplysningar:
Mirja Räihä, ordförande LO-distriktet i Stockholms län
tel 073-555 30 74

LO-DISTRIKTET I STOCKHOLMS LÄN

*Kängan är en utmärkelse som delas ut av LO-distriktet i Stockholms läns årsmöte för att uppmärksamma en offentlig person, organisation, myndighet eller företag som genom bristande handling eller beslut under året påverkat LO-medlemmarna i vår region på ett negativt sätt.

David Risberg