Årets skyddsombud 2020

Arbetsmiljö LO-distriktet delade på sitt höstmöte ut priset till Årets Skyddsombud 2020. Vi är ärade att få tilldela Shilan Abdulmuhsin Faidallah, Kommunal Stockholms län, skyddsombud vid Serafens vård- och omsorgsboende priset i år. Med utmärkelsen vill vi uppmärksamma insatser för en bättre arbetsmiljö som våra skyddsombud ute på våra arbetsplatser dagligen verkar och kämpar för.

Privat

Det är med stor glädje och respekt som vi tilldelar Shilan priset och hoppas att andra inspireras av arbetsmiljöarbetet som spelar stor roll för medlemmars liv och hälsa. Skyddsombuden arbetar många gånger i motvind och det har inte minst Coronapandemin visat. Vi vill med det här priset lyfta fram och visa det viktiga arbete som skyddsombuden dagligen kämpar för.

Priset delades ut av LO-distriktets Arbetsmiljökommittés ordförande Ingrid Höglund med motiveringen:

“Shilan, undersköterska och skyddsombud på Serafens vård- och omsorgsboende i Stockholm, visar ett stort engagemang för sina jobbarkompisar på arbetsplatsen. Shilan är ett föredöme när det gäller att driva arbetsmiljöfrågor vilka gynnar både kollegor och de äldre brukarna som vårdas av henne. Det krävs mod och styrka att våga ta steget att stå upp för sin arbetsmiljö, att lägga skyddsstopp när det saknas skyddsutrustning och sedan stå och vakta så att inte kollegor tvingas genomföra arbetsuppgifter utan rätt skydd.

Engagemanget som Shilan visat, blev startskottet till debatten gällande skyddsutrustning inom äldreomsorgen. Shilan är väl värd att uppmärksammas för hennes styrka och mod som även inspirerar andra skyddsombud i det lokala arbetsmiljöarbetet”

David Risberg