Funktionsutbildningar

Dessa utbildningar förutsätter att du har utsetts till ett specifikt förtroendeuppdrag. I vissa fall kan det vara så att du ska utses efter avslutad utbildning, exempelvis som kurshandledare eller skolinformatör.

Styrelsefunktionsutbildningar

Syftar till att stärka dig i din roll i motsvarande styrelsefunktion. Längden beror på funktionen, revisor 1 dag, valberedning 2 dagar, övriga 3 dagar. För samtliga behöver du ta med ditt förbunds stadgar till utbildningen.

Anmälan till utbildning i Styrelsefunktioner

Utbildning i medlemsförsäkringar

LO och Folksam håller utbildningsdag i medlemsförsäkringar för förbundens nyvalda försäkringsinformatörer. Utbildningarna genomförs i varje LO-distrikt vår och höst. Varje LO-distrikt bjuder in och tar in anmälan till utbildningsdagen Medlemsförsäkringar.

Det genomförs också en digital utbildningsdag i medlemsförsäkringar vår och höst med upptagningsområde hela landet. Även här är det varje LO-distrikt som bjuder in till och tar in anmälan till utbildningstillfället. Grundkunskap kring försäkringssystemet från Avtalats utbildningar är en förutsättning för att kunna tillgodose sig utbildningen. Därför är rekommendationen att nyvalda försäkringsinformatörer inom LO-privat och Freimas område (gamla KFO) har gått Avtalats grundutbildning först innan hen anmäler sig.

Anmälan till Utbildning i medlemsförsäkringar

Skolinformationsutbildning

Skolinformatörer utbildas regionalt i LO-distrikten i samverkan med förbundsavdelningarna. Utbildningarna pågår under tre dagar och syftar till att ge deltagarna verktygen för att hålla klassrumspresentationer.

Väl ute på skolorna berättar informatören om grunderna kring facket, arbetarens rättigheter och arbetsmarknaden främst ute på gymnasieskolor men även på Komvux, SFI (svenska för invandrare) och folkhögskolor.

Som skolinformatör är du med och formar nästa generationens arbetare och tack vare dig kommer färre gå med på dåliga villkor.

> Skolinformationsutbildningen öppnar snart för anmälan

Studieorganisatörstrappan

Grundutbildning för studieorganisatörer

Utbildningen är 32 timmar. Syftet är bland annatatt denska ge deltagaren möjlighet atterövra grundläggande kunskaperinom verksamhetsområdet såatthen med framgång kanbedrivafacklig studieverksamhet och rekryterande samtal. Den ska även bidra till att bygga en fungerande studieorganisation. Det är ABF tillsammans med LO-distriktet som ansvararför denhär bildningsinsatsen.

Vidareutbildning för studieorganisatörer

Utbildningensom är på tre dagar (24 timmar) bygger vidare på grundutbildningen och ska bidra till att vi, LO, förbunden och ABF,fortlöpande utvecklar studie-verksamheten. Denger deltagaren möjlighet att erövra kunskaper såatthen med framgång kandriva och utvecklastudieverksamhet isåvälden egna organisationensomtvärfackligt.

Anmälan till grundläggande- eller vidareutbildning inom Studieorganisatörstrappan

Pedagogisk utvecklingsväg

Pedagogisk grundutbildning

Utbildningen som genomförs under 3 + 2 dagar och syftar till att ge blivande och nya handledare grundläggande pedagogiska kunskaper samt insikt om och betydelsen av att möta människor där de är. Efter utbildningen ska deltagarna ha kännedom och förståelse för; våra värderingar, att vara trovärdig som ledare samt folkbildning och dess pedagogik. Men också att man blivit tryggare i sin roll som handledare.

Pedagogisk Vidareutbildning

Även vidareutbildningen genomförs under 3 + 2 dagar och vänder sig till handledare som är/varit verksamma och genomfört minst fyra utbildningar samt genomgått grundutbildningen. Utbildningen syftar till att utveckla det pedagogiska och metodiska handledarskapet. Deltagarna ska också utvecklat förmågan att kunna; skapa och hantera goda lärsituationer i olika bildningssammanhang.

Anmälan till grund- eller vidareutbildning inom Pedagogisk utvecklingsväg