LO-distriktet har valt ny ordförande och ny styrelse

På årsmötet igår den 10 april 2019 valdes en ny ordförande och en ny styrelse för LO-distriktet i Stockholms än. Mirja Räihä, Kommunal Stockholms län efterträder Marie Jokio, Kommunal som ordförande den kommande mandatperioden 2019-2021.

LO-distriktets nyvalda ordförande - Mirja Räihä, Kommunal
LO-distriktets nyvalda ordförande - Mirja Räihä, Kommunal Foto: Stockholms Stad

LO-distriktet i Stockholms län samlara 23 förbundsavdelningar med närmare 180.000 medlemmar. Varje fackförening åstadkommer stordåd varje dag på sina arbetsplatser, var och en för sig. Men tillsammans genererar vi ännu större kraft att påverka utvecklingen i medlemmarnas intresse. Därför finns LO-distriktet för att som en gemensam organisation slå samman resurserna och utföra saker tillsammans.

Vår nyvalda ordförande Mirja Räihä ser fram emot att få leda den samlade fackföreningrörelsen i Stockholmsregionen.

- Det här kommer att bli ett spännande uppdrag med många utmaningar. Stockholm är Sveriges rikaste region, men också den region där ekonomiska och sociala klyftor ökar och segregationen tilltar. Otryggheten i arbetslivet växer, arbetstagare utnyttjas och arbetsvillkor åsidosätts. Men tillsammans ska vi bygga en ännu starkare facklig organisation och se till att människor har jobb med shysta villkor att gå till, säger Mirja Räihä.

Andra viktiga frågor som kommer att prägla den kommande mandatperioden är avtalsrörelse och organisering.

- Den kommande avtalrörelsen kommer att innebära mycket jobb för förbundsavdelningarna men även för LO-distriktet. Och att vända den sjunkande organisationsgraden i vår region kommer också att stå högt på agendan, fortsätter Mirja Räihä, nyvald ordförande för LO-distriktet i Stockholms län.

Styrelsens sammansättning:

Ordförande: Mirja Räihä, Kommunal

Vice ordförande: Lars Holmström, Byggnads

Kassör: Stefan Hansson, LO-distriktet i Stockholms län

Ledamöter: Annika de Klonia, Hotell & Restuaurang, Stefan Leiding, IF Metall, Karin Åkersten, SEKO, Rasmus Tallén, Handels, Inger Lundholm, Fastighets, Lida Li Käld, Målarna.

Suppleanter: Jessica P Klemetsson, Kommunal, Johan Claesson, Livs, Louise Olsson, Elektrikerna, Aleksandar Srndovic, Papper, Sofia Södergren Poikulaionen, Transport.

LO-DISTRIKTET I STOCKHOLMS LÄN

Ytterligare upplysningar lämnas av:

Mirja Räihä, ordförande LO-distriktet i Stockholms län
tel 073-555 30 74