LO-distriktet på Stockholm Pride

Häng med oss på Stockholm Pride! LO-distriktet är på plats hela veckan i Pride Park, vi genomför panelsamtal i Pride House och det blir förstås ekipage i Pride Parade. Happy Pride!

En facklig fråga

Inom fackföreningsrörelsen har vi i över 100 år arbetat för alla människors lika värde och rätt. Det är fackliga kärnfrågor. Idag förekommer diskriminering mot hbtqi-personer på arbetsmarknaden. Många gånger handlar det om en diskriminerande arbetsmiljö. När vi är på jobbet pratar vi inte enbart arbete, utan också om personliga och privata saker. När hbtqi-personer diskrimineras i sådanna situationer så är det ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Alla har rätt att vara sig själva och älska dem man vill. Även på jobbet.

LO är övertygade om att arbetsplatser som bejakar mångfald och jämlikhet får en ökad trivsel, kreativitet, produktivitet och lönsamhet. Det kommer gynna individen, företaget och samhället.

LO-distriktet i Stockholms län samordnar fackförbudens medverkan under årets festival.
Välkommen!

Pride park

Vi riggar ett tält var det dagligen kommer att finnas möjlighet att snacka med oss. Det blir aktiviteter av olika slag. Bland annat Livs-Hjulet och Livets lyckhjul, Byggnads spiktävling, Transports knappmaskin och Runö Folkhögskola bjuder på aktiviteten Folkbildning Nytt för i år är att Elektirkerna bjuder på aktivitet där du kan testa greppstyrkan med en kompis. Vi kommer även att ha en fotovägg och lite utstyrsel, kom förbi och testa lite rolig rekvisita kopplat till våra stolta yrkesgrupper i regnbågsfärg.

Håll utkik i våra sociala medier för uppdateringar kring detaljer.

Riggningen 2022

Pride House

Onsdagen den 31 juli klockan 12:00-12:45 är vi i Pride House och genomför ett panelsamtal på teamt Inkludering i arbetslivet.

Panelen består av Zandra Michal, ordförande vid Kommunal Stockholms län, Jordin Williams, förtroendevald på Handels avdelning 20 och Louise Olsson, LOs förste vice ordförande.
Tillsammans med moderator från Runö Folkhögskola diskuterar vi hur ett mer inkluderande arbetsliv kan skapas. Inträdet är gratis och Pride House genomförs även i år på Clarion Hotel Sign på Östra Järnvägsgatan 35.

Panelen från vänster. Jordin, Louise och Zandra

Pride Parade

Vi arrangerar en förfest i Rålambshovsparken inför lördagens parad, där bjuds lättare tilltugg och härlig gemenskap. Du kan givetvis få hjälp att göra dig lite extra fin inför paraden.
LO-distriktet har vidare ett ekipage anmält till paraden bestående av lastbil och DJ.

Visa att du kommer och sprid gärna inbjudan genom vårt FB-event här!

Kontakta gärna ansvarig på på LO-distriktet

David Risberg
david.risberg@lo.se