Medlem i facket 2

Facklig utbildning Har du gått Medlem i facket och har ett intresse för samhälle och politik? Funderar du över den orättvisa värld vi lever i och undrar om det måste vara så? Vill du bygga ett gott samhälle där det råder jämlikhet och respekt för människovärdet, i så fall är denna utbildning just för dig!

Medlem i facket 2 handlar om att tänka fackligt kring makt, intressen och samverkan. Vi påverkas av våra arbeten men också av allt annat som händer runt omkring oss. Politiska beslut kan både ge oss frihet eller begränsa oss, beroende på vem som styr politiken. LO-medlemmarnas erfarenheter och politiska mål måste vara formgivande för morgondagens samhälle, präglad av rättvisa och jämlikhet.

Kursen handlar om grundläggande förståelse för den svenska modellen, politiska ideologier ur ett fackligt perspektiv och de demokratiska värn vi historiskt har byggt upp. Kursens mål är att ge en politisk röst åt dig själv och kamraterna på arbetsplatsen för att ytterst påverka samhällsutvecklingen.

Den tredje dagen gör vi ett studiebesök i Sveriges Riksdag och på LO i centrala Stockholm.

För att delta
Du behöver vara medlem i ett av fackförbunden inom LO

Målgrupp
Medlemmar som har gått kursen Medlem i facket

Ersättning
Du får ett stipendium på 130kr/timme för tiden som du är ledig från jobbet för att delta på utbildningen

Längd och tid
Utbildningen pågår 3 dagar i rad och genomförs under dagtid

Material och övriga kostnader
Kursmaterial får du på plats. Mat och fika bjuder vi på under alla dagar.

Hitta datum och ansök till kursen på denna länk