Anställnings- och arbetsvillkoren i kommunerna i länet kan bli bättre

Otrygga anställningar och ofrivillig deltid har länge varit norm för stora personalgrupper, trots att det är väl känt vad det innebär för såväl de anställda som kvaliteten i välfärdsverksamheterna. Skillnaderna mellan länets kommuner är stora visar rapporten från LO-distriktet i Stockholms län.

Foto: Lars Forsstedt

I Sveriges kommuner har otrygga anställningar och ofrivillig deltid länge varit norm för stora personalgrupper. Även andra grupper har länge arbetat med orimliga krav och för få kollegor. Detta trots att det är väl känt vad det innebär för såväl de anställda som för kvaliteten i välfärdsverksamheterna. Dåliga villkor för stora grupper av anställda är också norm i kommunerna i Stockholms län, men skillnaderna är stora. På alla områden finns det goda exempel men ingen är bra på allt. Det visar att alla kan bli bättre, men även de bästa har en resa att göra.

LO-distriktet i Stockholms län har tagit fram en rapport om anställnings- och arbetsvillkoren i kommunerna i Stockholms län. Rapporten bygger dels på offentlig statistik och dels på unika siffror. Rapporten är omistlig för var och en som är aktiv inom kommunpolitiken, de politiska partierna eller fackföreningsrörelsen. Läs och sprid till andra som också borde läsa. Hör gärna av er till oss för samtal kring hur det kan bli bättre.

Presentationen av rapporten i samband med rapportsläppet följdes av ett samtal på temat. Medverkade gjorde Ursula Berge, samhällspolitisk chef på Akademikerförbundet SSR, Lena Ericson Höijer, sektionsordförande hos Kommunal, och Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

Presentationen och samtalet kan du se här!

Hela rapporten kan du läsa och ladda ned här:

Hela rapporten

För frågor kontakta: