LO-distriktet i Stockholms län presenterar för sjätte året ett Upphandlingsindex som granskar vilka rutiner länets kommuner har för att kontrollera leverantörer som de köper varor och tjänster av.
Resultatet bygger på en enkätundersökning som skickats ut till länets samtliga kommuner. 25 av Stockholms 26 kommuner har deltagit i undersökningen. Sammantaget visar resultatet på att det sedan tidigare år görs få insater för att komma tillrätta med rutinerna och utveckla system som säkerställer kraven vid upphandling och därmed kan bidra till seriös företagsamhet.
- En fungerande upphandlingsverksamhet kan minska skattefusket och även förbättra arbetsvillkor, konkurrens och kvalitet. Kommuner måste ta detta på stort allvar genom ett större ansvar och skärpa upp sina rutiner för att få bort fusket och få in schysta villkor för de som arbetar i verksamheterna, säger Stefan Hansson, chef på LO-distriktet i Stockholms län.
Den bifogade rapporten innehåller även förslag till åtgärder och en sammanställning av hur respektive kommun har svarat på enskilda frågor.
Här laddar du hem rapporten: Upphandlingsindex Stockholms län 2017
Här hittar ni statistik över hur varja kommun i Stockholms län har svarat.
Ytterligare upplysningar:
Stefan Hansson, LO-distriktet i Stockholms län
070-586 27 02
stefan.hansson@lo.se
LO-DISTRIKTET I STOCKHOLMS LÄN
Gunilla Björnberg
- Din webbläsare verkar inte ha stöd för javascript. Skriv in fornamn.efternamn@lo.se i ditt mailprogram.