Utbildning för förtroendevalda

Vald på jobbet

Att vara förtroendevald är något stort, man har ju fått sina arbetskamraters förtroende att företräda dem.

Den här kursen ger insikt i vad uppdraget som fackligt förtroendevald innebär, och vad rollen som förtroendevalda är. Kursen handlar om värderingar och vad den fackliga grundidén innehåller. Det finns också generella regelverk, rättigheter och skyldigheter som kursen tar upp. Och inte minst behöver man ha koll på hur den svenska modellen på arbetsmarknaden fungerar. Allt det här och lite till får du kunskap om under den här grundläggande utbildningen.

Längd: 3 dagar

Ersättning: arbetsgivaren står normalt för lönen enligt FML §7. Kontrollera med ditt förbund om du är osäker.

Anmälan till Vald på jobbet

LOs Maktutbildning

Detta är en utbildning om vad facket och politiken har gemensamt, hur visioner kan bli verklighet och vem som äger makten till att förändra och förbättra för oss, på jobbet och i samhället i stort.

LOs Maktutbildning ger kunskap i hur vi organiserar oss fackligt för att stärka vår makt på den egna arbetsplatsen men även hur vi kan påverka politiska beslut för en önskad samhällsutveckling. Under två dagar fokuserar vi på makten. På arbetsplatsen och i samhället. Hur ser den ut, hur fungerar den och vem äger den? Varför är den viktig för oss inom facket? Hur ser vägen till ökad makt ut? Vi går igenom hur maktbalansen i samhället ser ut, vilka som äger makten över vilka beslut och vi tar reda på hur vi får fackliga frågor att bli viktiga för samhället i stort. Allt för att vi ska fortsätta vara en relevant och pådrivande kraft för ett bättre samhälle för våra medlemmar.

Längd: 2 dagar

Ersättning: ditt förbund ersätter enligt reglerna som gäller där.

Anmälan till LOs Maktutbildning

Jämställdhet och härskarteknik

Utbildningen syftar även till att medvetandegöra deltagarna om hur härskartekniker fungerar och har som mål att deltagarna ska kunna se när härskartekniker används och få verktyg att förebygga, motverka och hantera situationer där man blir utsatt för en härskarteknik.

Fokus ligger på diskrimineringslagen och hur den kan användas i samspel med andra lagar och skapande av en jämställdhetsplan.

Vi ser gärna att du tar reda på hur arbetsplatsen jobbar med jämställdhets- eller mångfaldsfrågor inför kursstart.

Längd: 3 dagar

Ersättning: ditt förbund ersätter enligt reglerna som gäller där.

Anmälan till Jämställdhet och härskarteknik

Nya Aftonskolan

Den Nya Aftonskolan riktar sig till dig som vill lära dig mer om facklig-politisk samverkan och öka ditt engagemang för att göra skillnad.  Då förutsättningarna för ett framgångsrikt fackligt arbete påverkas av politiken är det viktigt för oss att också påverka politiken. Ska det vara möjligt så behöver vi vara många fackligt aktiva, rustade med kunskaper och engagemang som tar sig an den uppgiften.

Under kursens gång kommer du träffa intressanta gäster, vissa en del av arbetarrörelsen andra inte. Från riksdagsledamöter och opinionsbildare till skribenter och aktivister.  Tillsammans besöker vi Riksdagen, LO, ABF Stockholm, Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek samt Sveavägen 68 och förstås Runö Folkhögskola. Perioderna mellan träffarna kommer ni deltagare var indelade i mindre grupper och arbeta med planering och genomförande av diverse aktiviteter/uppgifter kopplade till ämnet.

Utbildningen genomförs i samarbete mellan LO, ABF och Socialdemokraterna. Du behöver inte vara medlem i Socialdemokraterna för att gå utbildningen, men du kan inte vara medlem i ett annat politiskt parti.

Annan information till deltagare:

Nya Aftonskolan genomförs i huvudsak på kvälls och/eller helger.  Deltagarna kommer att få uppgifter mellan träffarna som förväntas genomföras under fritiden.  Som aktiv inom LO-facken i kommunerna och/eller S-föreningar så är arbetet nästan alltid något som sker på fritiden.

Relevant är att dela arbetarrörelsens värderingar, vara intresserad av facket och politiken samt viljan att engagera sig mer. Det är lämpligt att vara förtroendevald men inte att redan inneha en stor mängd olika uppdrag som tar upp alla tid.

Vi utgår ifrån folkbildningspedagogik som grund. Deltagaren och gruppen är utgångspunkten även om en del inslag av föreläsning förekommer så formas utbildningen av gruppens engagemang.

Mer information om Nya Aftonskolan