Årets kängor

I år delar LO-distriktet i Stockholm län ut inte bara en, utan två kängor vid representantskapets årsmöte. Det första till Annelee Bergstrand, VD för Bergstrands Vuxenutbildningar AB och den andra till Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.

Mirja Räihä, ordförande LO-distriktet i Stockholms län

Årets känga går till Annelee Bergstrand, VD för utbildningsbolaget Bergstrands Vuxenutbildningar AB, för den undermåliga och sannolikt bedrägliga verksamhet som avslöjades av TV4 i slutet av januari 2022. Annelee Bergstrand har utnyttjat sin position som leverantör av Komvuxutbildning till Stockholms stad på ett sätt som lämnat elever med betyg men utan nödvändiga kunskaper för de yrken de utbildats för. Samtidigt har många miljoner av skattebetalarnas pengar flutit in i Annelee Bergstrands bolag som tack för besväret.

Debatten om de så kallade ”friskolorna”, privatägda, ofta vinstdrivande skolor, som bedriver sin verksamhet på uppdrag av kommunerna, har gått het sedan de infördes för ca 30 år sedan. Drömmarna om småskalighet och pedagogisk variation har mött verklighetens stora koncerner som prioriterar höga vinster till ägarna. Oron för ökad segregation, skiktning av elever på klassbasis och betygsinflation har visats sig riktig många gånger. Och så finns det de riktigt jävliga fallen…

Inom det nuvarande systemet kan man sköta privat skolverksamhet både bra och mindre bra. Annelee Bergstrand har visat på både stor fantasi och förslagenhet när hon dragit vanskötseln till sin spets, på bekostnad av många ambitiösa elevers drömmar. Därför belönas hon av LO-distriktet i Stockholms län med utmärkelsen Årets känga 2022.

Årets andra känga går till Moderaternas partiledare Ulf Kristersson

Årets andra känga går till Moderaternas partiledare Ulf Kristersson för hans beslut att slutligen göra upp med den anständiga borgerligheten och till fullo anamma de värderingar som högerradikala krafter länge torgfört.

Asylpolitiken har präglat den svenska politiska debatten under decennier. Högerradikala och populistiska krafter har målat upp en situation där muslimer tar över Västeuropa eller att människor från mellanöstern är kulturellt benägna att begå brott. Det hävdas att ett av världens rikaste länder inte har råd att ge en fristad åt människor som flyr från krig och förtryck. Ett av de mest osmakliga uttrycket för detta var när ledaren för Sveriges stora högerradikala parti delade ut flygblad i Grekland med budskapet att Sverige är fullt, samtidigt som drunknade barn spolades upp på stränderna.

Även Ulf Kristersson har gett uttryck för att Sverige är fullt. När partiledaren i sociala medier, klädd som jägare, torgförde uppfattning ett EUs yttre gräns skulle stärkas så att asylsökande skulle hållas utanför, samtidigt som asylsökande sköts till döds vid samma gräns, togs ett stort steg i en farlig riktning.

Just nu pågår ett fruktansvärt krig i Ukraina där ryska styrkor terrorbombar skolor, sjukhus och bostadsområden. Vi förfäras alla när hela städer läggs i grus och aska. Efter att ha förvägrat människor från att komma hit från Aleppo, en stad som också jämnats med marken av det ryska flygvapnet, vaknar Ulf Kristerssons humana sida plötsligt till liv. Kommer man från Lviv, Kiev eller Odessa så ska man ha rätt till skydd i Sverige, menar han. ”När vi har krig i Europa då är det väldigt många saker som inte längre gäller”. Det är som när ett barn är mätt på mat men inte på efterrätt.

Vilka är skillnaderna mellan flyktingar från Ukraina och Syrien? Ukrainska flyktingar är vita. Ukrainska flyktingar är kristna. De är inte från Mellanöstern. De är inte muslimer. Ulf Kristersson har efter idogt arbete äntligen gjort upp med de obsoleta idéer om människors lika värde som plågat den anständiga borgerligheten. För detta belönas han med Årets andra känga 2022.

För ytterligare upplysningar:
Mirja Räihä, ordförande LO-distriktet i Stockholms län
tel 073-555 30 74

LO-DISTRIKTET I STOCKHOLMS LÄN

*Kängan är en utmärkelse som delas ut av LO-distriktet i Stockholms läns årsmöte för att uppmärksamma en offentlig person, organisation, myndighet eller företag som genom bristande handling eller beslut under året påverkat LO-medlemmarna i vår region på ett negativt sätt.

David Risberg