Årets Känga till Irene Svenonius – för andra gången

LO-distriktet i Stockholms län delar återigen ut Årets Känga till Irene Svenonius. Denna gång får finansregionrådet kängan för att regionen under pandemin gjort ett överskott på 5,8 miljarder. Distriktet menar att en del av pengarna borde satsats på personalen och för att beta av vårdskulden.

- Att spara 5,8 miljarder mitt under en brinnande pandemi är en verklighetsfrånvänd politik. Överskottet är långt över det politiska målet. Pengar borde satsas på fler kollegor för de som arbetar inom vården och vårdpersonalens insatser borde märkas i lönekuvertet även efter att pandemin är över, säger Mirja Räihä, ordförande för LO-distriktet i Stockholm.
2018 fick Irene Svenonius Årets Känga av LO-distriktet i Stockholms län för skatteslöseriet i samband med bygget av Nya Karolinska. Nu får hon den årliga utmärkelsen igen. Denna gång för att ha lagt enorma summor på hög under en pandemi som drabbat regionen hårt.

LO-distriktet menar att en del av pengarna borde användas för att beta av vårdskulden. I regionen väntar 10 000 väntar på operation och drygt 2 000 uppges ha oupptäckt cancer. Även om sjukvården är hårt belastad borde regionen anstränga sig för att finna vägar, till exempel genom att sätta in bussar för cancerscreening eller ge tillfälligt utökade uppdrag till vårdgivarna.

Framför allt menar LO-distriktet att pengarna borde användas till att anställda fler kollegor och till höjda löner. Enligt distriktet behövs också kraftfulla insatser för att förbättra arbetsmiljön. Perioder av hög stress leder ofta till ohälsa och långvariga sjukskrivningar. Det kan regionen undvika genom rejäla satsningar på förebyggande arbetsmiljöarbete.
– Alla de människor i länet som slitit för att bekämpa pandemin behöver mer än beröm för sina insatser. Att behålla personalen är en förutsättning för att kunna beta av vårdskulden. Det kräver högre löner och insatser för att förbättra arbetsmiljön, säger Mirja Räihä.

Läs hela motiveringen här: Årets känga 2021
För mer information, kontakta: Lars Jonsson, lars.jonsson@lo.se, 0733-90 20 61.

De senaste årens Kängor

2020 Kommunstyrelsens ordförande i Värmdö, Deshira Flankör (m), fick Kängan för privatiseringen av den kommunala hemtjänsten. En känga lämnades vid kommunhuset i Skogsbo av en av kommunens över 700 timanställda. I dag är de säkert fler.
2019 Företaget Foodora fick utmärkelsen för att de gång på gång visat exempel på hur man exploaterar personal genom dåliga arbetsvillkor och usel arbetsmiljö. Detta har företaget fortsatt med sedan dess.
2018 Irene Svenonius fick sin första Känga för sin framträdande roll i bygget av Nya Karolinska. En vårdskandal som innehöll miljonbelopp till konsulter, jäv och vänskapskorruption. Svenonius gick helskinnad ur skandalen, och har fortsatt med nya och innovativa privatiseringsexperiment.
2017 Coop fick Kängan för att de drog ner på de anställdas arbetstid och kringgick Lagen om anställningsskydd (LAS) genom hyvling av arbetstid. Efter en dom i arbetsdomstolen har många företag gått i deras fotspår.
2016 Kristoffer Tamsons beslutade om neddragningar i länets busstrafik, något som orsakade försämrade förutsättningar för länets konkurrenskraft och lidande för många stockholmarna som använder sig av busstrafiken. Tamsons kämpar på, bland annat genom att sätta fokus på ”pandemiplankarna”. Kämpar vidare gör också resenärerna.

David Risberg